قالب وردپرس قالب وردپرس آموزش وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس
word cloud - advertising
۳۰ اصل کلیدی و ایده فوق العاده در طراحی طرح های تبلیغاتی + تصاویر (قسمت دوم)
۵ شهریور ۱۳۹۵
top_10_best_seo_resources1
نابودی سئو در ۲۰۱۶ + ترفند فوق العاده فریب فیس بوک برای بک لینک فالو + آموزش تصویری
۱۰ شهریور ۱۳۹۵

همه چیز درباره تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو سایت به صورت کامل

پس از طراحی سایت ، نوبت به سئو خواهد رسید. در سئو ، همیشه یکی از مهم ترین نکات ، ساخت لینک یا همان لینک بیلدینگ بوده است. بر اساس تحقیقات انجام شده ، لینک هایی که در شبکه های اجتماعی پراکنده می شوند ، می توانند تا حدود زیادی در وضعیت سئو وب سایت شما موثر واقع گردند. بسیاری از سئوکاران مطرح جهان بر ضرورت لینک بیلدینگ در شبکه های اجتماعی تاکید دارند. در مقابل ، آزمایشات مختلفی نشان داده است که تاثیر ایجاد شبکه های اجتماعی بر سایت ، صفر است!! پس با در ذهن داشتن این دو دیدگاه متضاد ، بیایید به سراغ خود گوگل برویم و پاسخ گوگل را به صورت موشکافانه ای بررسی نماییم:

مت کاتس در پاسخ به سوالی که می پرسد : ” آیا سیگنال های شبکه های اجتماعی مثل فیس بوک و توئیتر، در رنکینگ نتایج جستجو تاثیر دارند ؟ ” پاسخ می دهد:

” در حقیقت فیس بوک و توئیتر ، در حال حاضر مانند هر سایت دیگری توسط گوگل بررسی می شوند. در حال حاضر ما از سیگنال های شبکه های اجتماعی ( مثل تعداد لایک و … ) برای رتبه بندی استفاده نمی کنیم.

مت کاتس

مت کاتس

در این پاسخ دو نکته وجود دارد :

نکته اول: گوگل ادعا می کند که شبکه های اجتماعی مثل فیس بوک و توئیتر را همانند هر سایت دیگری بررسی می نماید. اما گوگل هرگز بر بی تاثیر بودن شبکه های اجتماعی اشاره نکرده است و به گونه ای آن را نیز رد می کند . بنابراین نمی توان نتیجه گرفت که شبکه های اجتماعی هیچ تاثیری ندارند .

نکته دوم: مت کاتس در پاسخش از یک کلمه استفاده می کند که بسیاری به آن دقت نمی کنند . مت کاتس می گوید : ” در حال حاضر ” ! این کلمه به این معنا نیست که گوگل هرگز از سیگنال های شبکه های اجتماعی استفاده نخواهد کرد. اتفاقا با توجه به این که الگوریتم گوگل در سال ۲۰۱۶ به شدت در حال تغییر است ، این احتمال وجود دارد که این سیگنال ها به یک باره مهم شده و تغییرات زیادی در نتایج جستجو حاصل گردد. پس سئوکارانی که همیشه به دنبال به روز کردن دانش سئو خود هستند ، نباید این نکته را از یاد ببرند.

اینفوگرافیکی که دنیای سئو را تکان داد !

تقریبا اوایل سال ۲۰۱۴ بود که یک اینفوگرافیک بسیار جامع و وسوسه برانگیز در اینجا منتشر شد . در این اینفوگرافیک ، شما با دلیل و مدرک بسیار فراوان ، به شکلی زیبا ، پس از مطالعه خواهید دید که شبکه های اجتماعی ، در سئو معجزه می کنند. به علاوه به علت متحرک بودن ، این اینفوگرافیک بسیار در فضای سئو مشهور شد.

این اینفوگرافیک نظر بسیاری را بر انگیخت که روی شبکه های اجتماعی به صورت کاملا جدی کار کنند و مدتی این کار مد شده بود که در همه سایت ها عنوانی مانند زیر می دیدیم :

لطفا برای حمایت از ما روی دکمه زیر کلیک کنید .

و آن دکمه برای فالو کردن در شبکه های اجتماعی مثل گوگل پلاس بود.

ولی نظریه جدید این را نمی گوید !!!

در واقع اغلب سئوکاران هنگامی که اینفوگرافیک بالا را می بینند ، با خود سوگند یاد می کنند که از این به بعد بیش تر روی شبکه های اجتماعی تمرکز کنند. اما باید بگوییم که این گونه نیست !

شاید در نگاه اول توضیح آن کمی مشکل به نظر برسد ، اما سعی می کنیم که با ذکر مثال زیر آن را توضیح بدهیم :

فرض کنید ، ما می خواهیم رتبه بندی ثروتمند بودن انسان ها را بررسی کنیم و در آخر لیستی به دست آوریم که انسان های مختلف بر اساس ثروتمند بودن مرتب شده باشند. حالا کار درست و منطقی چیست ؟ کار درست این است که ما بیاییم و کل ثروت افراد مختلفی که می خواهیم آن ها را رتبه بندی کنیم ، بررسی کرده و سپس آن ها را به ترتیب ثروت مرتب نماییم . خیلی ساده !

ولی حالا ممکن است یک نفر پیدا شود و مدل ماشین را معیار قرار دهد. بعد از کلی تحقیق و بررسی بگوید:

” من بسیار تحقیق کردم و مشاهده کردم که ۷۰ درصد کسانی که ثروتمند هستند ، یک ماشین مدل بالا هم دارند. “

ماشین بنز لوکس

آیا با توجه به این جمله ، می توانیم این دو موضوع را به هم ربط دهیم ؟ قطعا خیر !

چون ثروتمند بودن و داشتن یک اتومبیل خوب به هم هیچ نوع وابستگی ندارند ! اصلا دلیل نمی شود کسی که اتومبیل خوبی داشته باشد ، ثروتمند تلقی گردد یا کسی که ثروتمند باشد ، اتومبیل خوبی هم داشته باشد.

در مورد شبکه های اجتماعی هم همین است . درست است که مثلا صفحه فیس بوک دیجی کالا ، به تعداد بیش از ۶۰ هزار لایک دارد ، اما هرگز نمی توانیم نتیجه بگیریم که موفقیت دیجی کالا به این دلیل بوده است . شاید کلا دیجی کالا اگر صفحه فیس بوک هم نداشت ، وضعیتش در موتور جستجوی گوگل حتی بهتر هم بود.

در آخر این جمله نتیجه ی ماست :

درست است که بزرگ ترین وب سایت ها ، در شبکه های اجتماعی کلی لایک و فالوئر دارند ، ولی این که بیاییم و بگوییم که به همین دلیل ، این وب سایت ها موفق بوده اند ، درست نیست. چرا که شاید حتی اگر شبکه اجتماعی نداشتند ، وضعشان باز هم همین بود. ( مثل خیلی از سایت ها که شبکه های اجتماعی ندارند.)

آخرش چه شد ؟ شبکه اجتماعی برای سایت بسازیم یا خیر ؟

با توجه به توضیحات داده شده و این که شبکه های اجتماعی کاملا رایگان هستند و به شما لینک می دهند ، نظر نهایی بنده این است که بله ! بهتر است که شبکه های اجتماعی برای سایت ایجاد شوند. اما دقت داشته باشید ، چون ساخت شبکه های اجتماعی زمان بر بوده و حوصله می خواهند و در عین حال ممکن است تاثیر آن چنانی بر سئو و رتبه بندی سایت شما نداشته باشند، شما لازم نیست کل شبکه های اجتماعی را برای یک وب سایت ایجاد نمایید.

کدام شبکه های اجتماعی برای سایت لازم است ؟

این سوال همیشه مطرح می شود که کدام شبکه های اجتماعی را باید برای وب سایت (یا کلا کسب و کار خود) بسازیم . پاسخ روشن است ! ما بر اساس آخرین آمار ( یعنی آگوست ۲۰۱۶ ) ، جدول زیر را برایتان تهیه کردیم . در این جدول ، شما می توانید رنکینگ شبکه های اجتماعی را ببینید. طبیعی است که شما ، برای سئو باید قوی ترین این شبکه های اجتماعی را بسازید:

تعداد کاربران شبکه های اجتماعی مختلف در سال 2016

تعداد کاربران شبکه های اجتماعی مختلف در سال ۲۰۱۶

بر اساس این جدول شما بایستی متداول ترین شبکه های اجتماعی را برای وب سایت خود ایجاد نمایید. حال این شبکه ها را برای شما شرح خواهیم داد:

۱-فیس بوک

facebook

فیس بوک در حال حاضر بیش از یک میلیارد کاربر دارد. این شبکه اجتماعی در بسیاری از نقاط جهان متداول بوده و با توجه به این موضوع ، دارای پیج رنک بسیار بالایی است . در همه جای دنیا ، ساخت پیج فیس بوک در چک لیست انجام خدمات سئو برای یک سایت می آید. بسیاری فیس بوک را یک منبع عالی برای لینک بیلدینگ می دانند. اما نکته ای که وجود دارد ، این است که در فیس بوک مانند سایر شبکه های اجتماعی ، شما می توانید که تنها بک لینک نوفالو (nofollow) برای سایت خود بگیرید. لذا تصور می شود که این بک لینک های نوفالو کارساز نخواهند بود و برخی با توجه به این مورد ، فیس بوک را کاملا بی تاثیر می دانند.

اما به نظر ما ، فیس بوک نه تنها بی تاثیر نیست . بلکه فیس بوک می تواند یک سیگنال فوق العاده قوی نیز باشد ، چرا که تجربه نشان داده است که بزرگ ترین شرکت ها و وب سایت ها ، همه دارای شبکه های اجتماعی مختلف هستند و در آن ها فعالیت دارند.

با توجه به این که فیس بوک بسیار بسیار قدرتمند است ، باید در میان کل شبکه های اجتماعی ، نگاه ویژه ای به آن شود . پیشنهاد ما این است که دو مقاله زیر را در مورد فیس بوک حتما بخوانید:

مقاله اول: آموزش ساخت پیج فیس بوک به صورت اصولی برای سایت

مقاله دوم: آموزش ترفند حرفه ای به دست آوردن بک لینک به صورت فالو از فیس بوک

۲- یوتیوب

youtube

پس از فیس بوک ، در رده دوم یوتیوب قرار دارد. یوتیوب سرویس اشتراک گذاری ویدیو است که متعلق به گوگل است ، برای همین ، یوتیوب دوست گوگل محسوب شده و فعالیت در آن برای سئو فوق العاده است. سایت ها و شرکت های معتبر در سراسر دنیا ، ویدیو های خود را در یوتیوب آپلود کرده و آن را در سایت جایگذاری می کنند. اما در ایران ، اگر شما ویدیویی را در یوتیوب آپلود کنید ، به دلیل مسئله فیلترینگ نمی توانید آن را در سایت خود بگذارید . برای همین شما می بایست از جایگزین یوتیوب ، یعنی آپارات برای به اشتراک گذاری ویدیو استفاده نمایید.

۳- توئیتر

twitter

پس از فیس بوک و یوتیوب ، با یک اختلاف فاحش به سومین شبکه اجتماعی در جهان ، یعنی توئیتر خواهیم رسید. اگر به آمار توجه کرده باشید ، خواهید دید که فیس بوک و یوتیوب ، بیش از یک میلیارد کاربر دارند ، در حالی که تعداد کاربران توئیتر ، حدود ۳۰۰ میلیون است. یعنی به گونه ای می توان گفت که ” تفاوت از زمین تا آسمان است!”

اما اخیرا ، استفاده از توئیتر نیز گسترش یافته است. به علاوه چون کلا در توئیتر تعداد خاصی می توان کاراکتر نوشت ، کار شما برای استفاده از توئیتر بسیار راحت خواهد بود .  چرا که کافی است که یک اکانت توئیتر درست کنید و عنوان پست ها و لینک آن ها را در آن درج نمایید . برای همین اکثر سئوکاران بر این باورند که لینک بیلدینگ در توئیتر بسیار آسان و راحت بوده و به سادگی صورت می گیرد. برای نمونه می توانید به پیج توئیتر خود ما مراجعه نموده و از آن الگو بگیرید.

۴- لینکدین

linkedin

لینکدین ، اولین شبکه اجتماعی است که با بیش از ۲۵۰ میلیون کاربر توانسته است که از فیلترینگ عبور نماید. پس به گونه ای می توان گفت که برای کاربران ایرانی ، لینکدین اولین شبکه اجتماعی محسوب می شود. به همین دلیل باید آن را جدی گرفته و حتما به صورت جدی در آن لینک بیلدینگ انجام دهید.

۵-پینترست

pinterest

پینترست ، سرویسی برای به اشتراک گذاشتن عکس و ویدیو است که به آن صورت کاربرد زیادی در ایران ندارد. با این حال اگر علاقه دارید ، می توانید از آن استفاده نمایید. اما یادتان نرود که استفاده از آن اجباری نیست.

۶- گوگل پلاس

googleplus

بسیار بسیار بسیار مهم است ! شبکه اجتماعی متعلق به خود گوگل ، گوگل پلاس نام دارد که استفاده از آن بسیار ساده است. یادتان نرود که حتما و حتما برای وب سایت خود ، گوگل پلاس ایجاد نمایید. شما می توانید در گوگل پلاس آدرس های خود را کپی کرده و به سادگی لینک بیلدینگ را انجام دهید.

۷- تامبلر

tumblr

حال که گوگل در ایجاد یک شبکه اجتماعی گام هایی را برداشته است ، رقیب قدیمی گوگل یعنی یاهو از آن عقب نمانده و در حال رقم زدن یکی از بزرگ ترین شبکه های اجتماعی است .در تامبلر شما می توانید مانند هر شبکه اجتماعی دیگر عکس ها و ویدیو های خود را با دوستانتان به اشتراک بگذارید. با این حال این شبکه نیز در ایران زیاد متداول نبوده و مانند پینترست ، اگر علاقه دارید می توانید آن را برای سایت خود ایجاد نمایید.

۸- اینستاگرام

instagram

شاید باورتان شود ، اما شبکه ای که بسیاری از جوانان ما وقت بسیاری را در آن می گذرانند ، تنها چیزی حدود ۱۰۰ میلیون کاربر دارد که آن قدرها هم زیاد نیست. مزیت این شبکه این است که کاربران ایرانی از آن بسیار استقبال کرده اند و این شبکه در ایران ، بسیار متداول است. برای همین این شبکه برای بازاریابی بسیار مناسب است. اما در مورد سئو و بهینه سازی می توانیم بگوییم که تاثیر آن تقریبا صفر است !

چرا که در این شبکه ، تنها برای هر یک اکانت ، یک و فقط یک لینک می توانید قرار دهید و آن هم به صورت نوفالو است. در کامنت ها قابلیت لینک گذاری وجود ندارد و در صورتی که لینک بگذارید ، کامنت ها طوری طراحی شده اند که قابل کپی کردن نیست و باید توسط کاربران لینک دوباره تایپ شود که بسیار بعید به نظر می رسد. در کل ، این شبکه برای سئو اصلا مناسب نیست.

نتیجه گیری

همان گونه که گفتیم ، فعالیت در شبکه های اجتماعی ارزش آن را دارد . به علاوه شبکه های اجتماعی ، یک بستری هستند که به سادگی پذیرای لینک های شما هستند . پس به نظرم حتما از آن ها استفاده کنید. مخصوصا استفاده از گوگل پلاس و فیس بوک را در درجه اول توصیه می کنیم . پس همین الان ، با شبکه های اجتماعی دوست شوید ! برای مطالعه مقالات بیش تر ، به بخش مقالات سئو ، مراجعه کنید.

2 دیدگاه ها

  1. پریا رحیمی می‌گه:

    مرسی عالی بود، یک سوالی که برام پیش اومده گاهی یک نفر یک مطالب رو تو سایتش قرار میده و همون مطالب رو داخل صفحه اجتماعیش هم قرار میده، و زمانی که در گوگل جستجو می کنیم مشاهده میشه برای مثال فیسبوک در رده های بالاتری اون لینک رو نشون می ده ( لینکی که هم در فیسبوک هست و هم در سایت ما ) ، شاید در نگاه اول خوب باشه، ولی با توجه به اینکه این شبکه ها در ایران ف یل تر هستند، در واقع ما یک لینک سوخته از فیسبوک گرفتیم،

    • ادمین می‌گه:

      نه خب فیلترینگ باعث میشه موتور جستجوی گوگل که هوشمند هم هست بفهمه که افراد زیاد روی لینک های فیسبوک و شبکه های اجتماعی کلیک نمی کنن و در نتیجه زیاد این موارد رو پیشنهاد نخواهد داد.
      این امر باعث میشه که نتایج فیسبوک کم تر به مخاطب پیشنهاد داده بشن و بیش تر نتایج مربوط به اون مطلب باشه که توی سایته
      من شبکه های اجتماعی رو راستش خیلی مهم می دونم ولی خیلی ها میگن لینکامونو گذاشتیم و نتیجه نگرفتیم ولی خب به نظر من که خیلی هم خوب هستن این شبکه ها

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *