نقش موثر تعاونی‌ها در توسعه پایدار/ بررسی تعامل ICA با نسل‌های بعد در آینده


سایت طرحاقتصادی نقش موثر تعاونی‌ها در توسعه پایدار/ بررسی تعامل ICA با نسل‌های بعد در آینده
0 Comments

رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه ICA مهمترین رویکرد اتحادیه بین‌المللی تعاون در سال 2023 را در چهار حوزه ترویج هویت تعاونی، تسریع رشد تعاونی‌های منطقه، تقویت تعاونی‌ها به عنوان شرکت‌های تجاری و رهبران توسعه و خدمت‌رسانی عنوان می‌کند.

نقش موثر تعاونی‌ها در توسعه پایدار/ بررسی تعامل ICA  با نسل‌های بعد در آینده

به گزارش سایت طرح به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اتاق تعاون ایران، در ادامه گفتگوی اختصاصی پایگاه خبری اتاق تعاون ایران با رئیس منطقه‌ای آسیا و اقیانوسیه ICA «دکتر چاندرا پال سینگ » آمده است. -تعاونی ها چگونه می‌توانند به دولت ها در ایجاد توسعه پایدار کمک کنند؟ تعاونی‌ها می‌توانند با همکاری دولت‌ها و سایر ذینفعان نقش مهمی در ایجاد توسعه پایدار ایفا کنند. به عنوان شخصی که سال ها برای دولت کار کرده ام و اخیراً نیز به عنوان رئیس(آسیا- اقیانوسیه) ICA-AP با آن در تعامل بوده ام، نقش تعاونی ها را در توسعه اقتصادی و اجتماعی، پایداری محیط زیست، و همکاری و مشارکت به وضوح دیده ام. تعاونی ها می توانند با ترویج کارآفرینی محلی، تأمین سرمایه و اعتبار و ایجاد فرصت های شغلی برای اعضای خود؛ به ایجاد توسعه اقتصادی در جوامع کمک کنند. در بسیاری از کشورها به عنوان مثال در خود ایران نیز می بینیم که از تعاونی ها خواسته می شود سهم خود را در تولید ناخالص داخلی افزایش دهند. اصولی که بر آن معتقدیم، از ما می خواهند که پایداری زیست محیطی را با استفاده از روش های تولید پایدار، کاهش ضایعات و آلودگی و حفظ منابع طبیعی ارتقا دهیم. تعاونی کود کشاورزان هند (IFFCO) یک “نانو اوره” جهت کاهش مصرف کودهای مضر ابداع کرده است. درواقع؛ تعاونی ها با ترویج برابری جنسیتی و حمایت از گروه های حاشیه نشین و محروم، توسعه اجتماعی را ارتقا می دهند. تعاونی ها می توانند با استفاده از چارچوب های قانونی و نظارتی لازم، در توسعه و اجرای سیاست ها با دولت شریک شوند. – برای ادغام تعاونی ها در منطقه آسیا و اقیانوسیه چه پیشنهادی دارید؟ ادغام تعاونی‌ها در منطقه آسیا و اقیانوسیه می‌تواند زیر سایه اتحادیه بین‌المللی تعاون در سطح جهانی و منطقه‌ای تحقق یابد. در داخل کشورها، به تعاونی هایی که تحت سازمان ملی یا فدراسیون خود گرد هم آیند، نیاز داریم. با قرار گرفتن تحت یک سازمان، می توانیم مشارکت و همکاری میان خود را برای به اشتراک گذاشتن بهترین روش‌ها، تبادل دانش و ابتکارات مشترک تقویت کنیم که البته این اتفاق در منطقه ما از طریق کمیته های مختلف بخشی و موضوعی رخ می دهد. کمیته های بانوان و جوانان ICA-AP در این زمینه، فعالیت های خوبی انجام داده اند. ارتقای آموزش و پرورش برای اعضا و مدیران با هدف مهارت و دانش افزایی می تواند به صورت یکپارچه انجام شود. ادغام می تواند به گرد هم آوردن تعاونی ها و جمع آوری منابع کمک کند. برای مثال، تعاونی‌های اعتباری و بانک‌های تعاونی می‌توانند کمک‌های بلاعوض، وام‌ها و سایر اشکال تامین مالی را ارائه دهند. این گردهم آیی و تجمیع، می‌تواند منجر به حمایت از محیطی توانمند مشتمل بر مشوق‌های مالیاتی، مقررات ویژه، شناسایی تعاونی‌ها و تسهیل فرآیندها، شود. در نهایت، تعاونی‌ها می‌توانند جهت تعامل و مشارکت با ذینفعانی مانند سازمان‌های جامعه مدنی، دانشگاه‌ها و بخش خصوصی برای ایجاد فرصت‌های همکاری و تقویت جنبش تعاونی ادغام شوند. -مهمترین هدف و رویکرد اتحادیه بین المللی تعاون در منطقه آسیا و اقیانوسیه در سال ۲۰۲۳ چه خواهد بود؟ بر اساس استراتژی ICA-AP، چهار حوزه عبارتند از ترویج بیانیه ICA در مورد هویت تعاونی، تسریع رشد تعاونی ها در سراسر منطقه، تقویت تعاونی ها به عنوان شرکت های تجاری و رهبران توسعه، و خدمت رسانی به عنوان یک منبع دانش، تخصص و عمل. به منظور ارتقای آگاهی در مورد ویژگی ها و ارزش های منحصر به فرد تعاونی ها و متمایز ساختن تعاونی ها  از سایر اشکال کسب و کار، نیاز به ارتقای هویت تعاونی وجود دارد، زیرا تعاونی ها در حل مسائل و چالش‌های مبرم پیش رو، توانمند هستند. رشد و تقویت تعاونی ها باید از طریق افزایش اعضا از سایر مناطق، حمایت سیاست گذاران از تعاونی ها در سطح ملی و جهانی، ارائه کمک‌های فنی و تمرکز بر حاکمیت تعاونی جهت اطمینان از مدیریت شایسته، شفاف و پاسخگو به اعضا، تسریع یابد. درصورتی که با تعاونی ها، همتراز با سایر نهادها رفتار شود، می توانند هم به عنوان شرکت های تجاری و هم به عنوان عاملان اصلی توسعه وارد عمل شوند و به ایجاد مشاغل جدید، ترویج کارآفرینی، تقویت رشد اقتصادی و کمک به تولید ناخالص داخلی مشارکت کنند. از آنجایی که تعاونی ها به اهداف توسعه پایدار (SDGs) کمک می کنند، نقش مهمی در پیشرفت و توسعه ایفا می کنند، در همین زمینه و به دلیل سهم تعاونی ها به عنوان بازیگران توسعه، اتحادیه اروپا (EU) توافقنامه ای را با ICA  به امضا رساند که در آن اهمیت تعاونی‌ها به‌عنوان بازیگران کلیدی در اجرای اهداف توسعه پایدار SDGs مورد تایید قرار گرفت و تعاونی ها تحت عنوان «شرکای سودمند در دستیابی به آسیب‌پذیرترین و حاشیه‌نشین‌ترین اقشار» و همچنین ارتقای «بهره‌وری بهتر مزارع خانوادگی» و تقویت ارائه خدمات محلی» و  مدل های کسب و کار فراگیر و سبز شناخته شدند. ترویج نوآوری، دانش و همکاری برای بخش تعاون بسیار حائز اهمیت و مستلزم همکاری با مؤسسات آموزشی، تعامل با نهادهای بین المللی، تقویت منابع انسانی و حمایت از ابتکارات جدید است. -چگونه می توان همکاری برای بهبود محصولات و خدمات تعاونی ها را تقویت کرد؟ یکی از اصول مهم تعاونی ها، “همکاری بین تعاونی ها” است. همکاری با سایر تعاونی ها از طریق “مزیت مقیاس” برای به اشتراک گذاری منابع، دانش و تخصص می تواند به بهبود کیفیت محصولات و خدمات و کاهش هزینه ها کمک کند. من احساس می‌کنم که باید با اعضا تعامل داشته باشیم تا نیازها و ترجیحات آنها را درک کرده و در توسعه و بهبود محصولات و خدمات مشارکت دهیم تا نسبت به نیازهای مصرف کننده و بازار آگاه شوند. این امر می تواند منجر به اخذ استانداردها و گواهینامه های کیفیت که انطباق یا عدم انطباق محصول و خدمات با استانداردهای صنعت است، شود. علاوه بر آنچه گفته شد، نیاز به نشانه گذاری در زمینه تحقیق و توسعه بهبود محصولات و خدمات وجود دارد. من احساس می‌کنم اعتبار حوزه‌ای است که باید به آن توجه کنیم، زیرا می‌تواند به ایجاد اعتماد در مشتریان کمک کند و محصولات و خدمات آنها را از رقبا متمایز کند. تعاونی ها باید داستان محصولات و خدمات خود را بهتر بیان کنند. تعاونی ها باید مشارکت بهتری با تامین کنندگان، توزیع کنندگان و سایر ذینفعان در زنجیره ارزش خود داشته باشند و روابط بلندمدت را با شرکا و تامین کنندگان کلیدی توسعه دهند و در طرح های مشترک همکاری کنند. ابتکارات عمل را می توان در بسیاری از کشورها آغاز کرد، به عنوان مثال سازمان ملی تعاون هندNCUI) ) از طریق احداث مراکز جوجه کشی، به عنوان یک بازار فیزیکی اختصاصی، بستری را برای زنان فراهم کرده و اکنون در حال توسعه آن به صورت آنلاین است. در فیلیپین نیز، اداره توسعه تعاون در حال ایجاد یک بستر آنلاین برای تعاونی ها است تا محصولات خود را در داخل و خارج از کشور عرضه کنند. – مفهوم هویت تعاونی از نظر شما چیست؟ آیا بیانیه هویت تعاون را راه حلی برای رفع مشکلات جهان امروز میدانید؟ در واقع این هویت را می‌توان به مجموعه‌ای از اصول و ارزش‌هایی که بیان‌کننده‌ی مفهوم تعاون هستند و در عمل از آنها استفاده می‌شود، نامید. این بیانیه ارزش‌ها و ویژگی‌های منحصر به فردی را به تعاونی‌ها داده و آنها را از سایر اشکال تجارت متمایز می‌کند. هویت تعاونی را می‌توان راه‌حلی مناسب برای غلبه بر مسائل و مشکلات روز دنیا دانست، بعنوان مثال تعاونی‌ها با حمایت از جوامع محلی، ارتقای تجارت منصفانه و اتخاذ راه‌حل‌های موثر زیست محیطی میتوانند به توسعه‌ی پایدار یک کشور کمک فراوانی کنند. از ویژگی‌های مثبت تعاونی‌ها می‌توان به ایجاد فرصت‌های شغلی و سرمایه‌گزاری به ویژه در منطقه روستایی اشاره کرد که عاملی برای از بین بردن نابرابری‌های درآمدی در جوامع می‌باشد. به رسمیت شناختن تعاونی‌ها از طرف سازمان ملل متحد و  سازمان بین‌المللی کار(ILO )عامل افزایش قدرت تعاونی‌ها در سطح بین‌الملل نیز شده است. تعاونی‌ها همچنین فرصت‌های فراوانی برای تاثیر بیشتر گروههایی مانند جوانان، بانوان و گروههای بومی که نقش کمرنگ‌تری در جامعه دارند، فراهم می‌کند. دبیرکل سازمان ملل متحد در گزارشی در سال ۲۰۲۱ اقدامات تعاونی‌ها در مقابله با بیماری کرونا را مورد ستایش قرار داده است، وی به دولت‌های مختلف بهره گیری از سیاست‌های تعاونی‌ها برای افزایش بهره وری در زمینه‌های اقتصادی را توصیه می کند.  هویت تعاونی به منظور اقدام مسئولانه و پایدار اجتماعی و همچنین غلبه بر برخی مسائل و مشکلات روز دنیا ، یک چارچوب برای کسب و کارهای تعاونی تعریف و مشخص می کند. -چرا نقش ICA تا به امروز در جنبش تعاون بین‌الملل حیاتی و تاثیرگزار بوده است؟ ICA صد و بیست و پنجمین سالگرد خود را در سال ۲۰۲۰ جشن گرفت و جنگ های جهانی، بحران های مالی و اخیراً همه گیری کرونا را پشت سر گذاشت. از این رو، انعطاف پذیری ICA و مدل تعاونی آن، اثبات شده است. من احساس می‌کنم نقش ICA به چند دلیل هنوز حیاتی و مرتبط با جنبش تعاونی بین‌المللی امروز است: نمایندگی جهانی ICA: نماینده تعاونی ها در سطح جهانی است و از منافع و نیازهای آنها در سازمان های بین المللی، دولت ها و سایر ذینفعان دفاع می کند. به همین دلیل، با اتحاد و اقتدار اطمینان می‌دهد که نگرانی‌های آنها شنیده و به آنها رسیدگی خواهد کرد. حمایت و ترویج ICA :با حمایت از سیاست های توانمندسازی محیط و تضمین قوانین فعلی، موجب ترویج مدل تعاونی و افزایش آگاهی از مزایا و مشارکت آن در جوامع می شود. در این راستا، نیاز به رشد و توسعه تعاونی ها و افزایش آگاهی عمومی نسبت به هویت و اصول تعاونی وجود دارد. شبکه سازی و همکاری ICA: شبکه سازی و همکاری بین تعاونی ها و ذینفعان آنها را در سطح جهانی تسهیل می کند. این امر تعاونی ها را قادر می سازد تا بهترین شیوه ها، دانش و تخصص را به اشتراک بگذارند و در طرح های مشترک برای رسیدگی به چالش ها و فرصت های مشترک همکاری کنند. ظرفیت سازی: ICA از طریق آموزش، کمک های فنی و سایر اشکال حمایت برای کمک به تعاونی ها برای بهبود عملیات و خدمات خود و افزایش تأثیر آنها بر جوامع محلی؛ ظرفیت سازی را برای تعاونی ها فراهم می کند. -چه نیازهایی برای هموارسازی مسیر آینده جنبش تعاونی باید انجام شود؟ به طور کلی، آینده جنبش تعاونی به توانایی آن در سازگاری با شرایط در حال تغییر و پذیرش فرصت‌های جدید و در عین حال وفادار ماندن به ارزش‌ها و اصول بستگی دارد. ما باید اطمینان حاصل کنیم که در پرداختن به چالش های روز، جذب جوانان به جنبش و اطمینان از برآورده شدن نیازهای اعضا، مرتبط عمل می کنیم. جدای از ابعاد اقتصادی و اجتماعی کار تعاونی، موارد ذیل نیز باید اجرا شود: استقبال از نوآوری و فناوری جدید جهت ابقا در محیط های رقابتی که خود شامل کاوش مدل‌های کسب‌وکار جدید، اتخاذ فناوری‌های دیجیتال و استفاده از تجزیه و تحلیل داده‌ها برای بهبود عملیات و خدمات است. تقویت همکاری و مشارکت بین تعاونی ها و سایر ذینفعان، که برای رسیدگی به چالش ها و فرصت های مشترک حیاتی است. ما باید روابط خود را با دولت‌ها، سازمان‌های بین‌المللی، دانشگاه‌ها و سایر ذی‌نفعان برای پیشبرد برنامه همکاری و ترویج توسعه پایدار تقویت کنیم. سرمایه گذاری در آموزش و پرورش برای ظرفیت سازی رهبران و اعضای تعاونی برای راه اندازی کسب و کارهای موفق و پایدار. افزایش تنوع و فراگیری جهت بازتاب نیازهای اعضا و جوامع با استفاده از روش‌هایی مثل ترویج برابرسازی جنسیتی، توانمندسازی جوانان و تفاوت‌های اجتماعی و فرهنگی. تقویت رهبری و پاسخگویی جهت ارتقای ساختارهای حکومتی، شفافیت و پاسخگویی و اطمینان از انطباق با چارچوب های قانونی و نظارتی. -به نظر شما ICA چگونه می‌تواند با نسل‌های بعد در آینده تعامل داشته باشد؟ این سوال مهمی است که تعاونی‌های همه‌ی مناطق و کشورها باید به آن توجه کنند. ما به منظور فعال شدن نقش جوانان در جنبش تعاون باید آنها را توانمند کرده و با آنها تعامل داشته باشیم. برای تحقق این هدف باید برنامه‌ها و ابتکاراتی مخصوص تعاونگران جوان ایجاد کرده و همچنین با شرکت دادن آنها در تصمیم‌گیری‌ها و  ارائه بسترهای آموزشی برای آنها، ایجاد فرصت کنیم. در دنیای امروز نسل جوان به شدت درگیر ابزارهای دیجیتالی هستند. ما باید از فناوری های دیجیتال و بسترهای رسانه های اجتماعی برای تعامل با جوانان و ترویج پیام تعاونی‌ها استفاده کنیم. راهبری و رهبری از حوزه‌هایی هستند که رهبران تعاونی می توانند با کمک آنها به افزایش مهارت  و دانش جوانان و آماده سازی آنها برای برعهده گرفتن  نقش رهبری تعاونی‌ها ایفا کنند. گنجاندن دیدگاه‌های جوانان در فرآیندهای تصمیم‌گیری و ساختارهای حاکمیتی عاملی کمک‌کننده خواهد بود. این مورد شامل ایجاد بخش نمایندگان جوانان در نهادهای حاکمیتی ICA، جستجوی نظرات تعاونگران جوان در مورد مسائل کلیدی،  ترویج طرح‌ها و برنامه‌های تحت رهبری جوانان است. دفتر منطقه ای اتحادیه بین المللی تعاون در آسیا و اقیانوسیه ICA-AP چهارمین دوره اجلاس تعاون جوانان را در مالزی در اواخر ماه جولای تشکیل خواهد داد. درخواست من از تعاونی‌های ایران این است که حامی جوانان برای شرکت در اجلاس سران و تعامل با آنها در سرار منطقه باشند. – با توجه به تجربیات جنابعالی، آیا معتقد به داشتن یک بستر آنلاین برای تعاونی ها هستید؟ مزایا و فرصت‌های این تعاونی‌ها چه خواهد بود؟ بله، قطعاً! من به داشتن یک بستر آنلاین برای جوانان معتقدم تا از طریق آن بتوانند مستقیماً با بازار درگیر شده تا محصولات و خدمات خود را به بازار عرضه کرده، همچنین امکان دسترسی گسترده به مکان‌های متفاوت داشته باشندتا به طور مؤثر با دیگران رقابت کنند. نمیتوانیم بی تفاوت از کنار این قضیه بگذریم. بسترهای تعاونی مزایای اقتصاد اشتراکی را با اصول و ارزش های جنبش تعاونی ترکیب کرده و مزایای ارائه شده توسط آنان در مالکیت و حکمرانی به اشتراک رسیده است، زیرا مالکیت و مدیریت آن‌ها توسط اعضایشان بوده که تضمین کننده‌ی این است  که سود  به صورت مردمی تقسیم شده است. این بسترها می‌توانند دستمزد و شرایط کاری عادلانه را برای کارگران خود فراهم کرده، که اغلب این مورد در شرکت‌های اقتصادی با برنامه‌های سنتی صدق نمی‌کند. برنامه‌های تعاونی می‌توانند با فراهم کردن بسترهایی برای گروههای حاشیه نشین، شیوه‌های اخلاقی و پایدار را ترویج کرده و علاوه بر ارزش اقتصادی، عامل ایجاد ارزش اجتماعی نیز باشند. از دیگر ویژگی‌های این بسترها این است که می‌توانند رقابت را در بستر اقتصادی، که هم اکنون تحت سلطه چند شرکت بزرگ می‌باشد را افزایش دهند. این موضوع نه تنها دایره انتخاب‌های کاربران را افزایش داده، بلکه منجر به ایجاد فرصت‌های بیشتری برای مشاغل کوچک و کارآفرینان می‌شود. – عواملی مانند پیشرفت تکنولوژی، تغییرات جمعیتی و آب و هوایی دنیای کار امروز را دستخوش تغییرات زیادی کرده است.  نقش تعاونی‌ها و اجتماعات گسترده‌ی اقتصادی را در این شرایط در حال تغییر چه می‌دانید؟ به گفته‌ی دبیرکل سازمان ملل، گوترش: تعاونی‌ها‌ برای رسیدگی به چالش هایی که جهان با آن مواجه است در حال انجام اقداماتی اساسی هستند. وی همچنین افزود برای بازگرداندن اعتماد و ترغیب به داشتن امید، ما به همکاری، گفتگو و تفاهم نیاز داریم. اقتصاد اجتماعی (SSE) در زمینه تغییر مفهوم کار اهمیت فزاینده‌ای پیدا کرده است. برخی از راه هایی که تعاونی ها در آنها توانایی ایفای نقش حیاتی دارند، عبارتند از: ارائه‌کار به صورت شایسته: تعاونی ها می توانند کار مناسب و شرایط کار منصفانه را برای اعضا و کارمندان خود فراهم کنند و اهمیت این موضوع به این دلیل است که مشاغل سنتی غیر قابل دسترس و ناامن هستند. تغییرات جمعیتی، مانند افزایش سن، می تواند از طریق رویکردهای تعاونی و SSE اقتصاد اجتماعی نیز مورد توجه قرار گیرد. به عنوان مثال، تعاونی ها می توانند برای اقشار سالمند، سیستم‌های مراقبتی و حمایتی مانند مراقبت در منزل، حمل و نقل و فعالیت های اجتماعی ارائه دهند. پایان پیام/


دیدگاهتان را بنویسید