کره جنوبی: برای حفظ روابط پایدار با مسکو، به اوکراین سلاح نداده‌ایم


سایت طرحبین الملل کره جنوبی: برای حفظ روابط پایدار با مسکو، به اوکراین سلاح نداده‌ایم
0 Comments

بعد از هشدارهای مقام‌های روس، یک مقام ارشد ریاست‌جمهوری کره جنوبی اعلام کرد، سئول تسلیحات در اختیار رژیم کی‌یف قرار نداده زیرا حفظ روابط با مسکو را ضروری می‌داند.

کره جنوبی: برای حفظ روابط پایدار با مسکو، به اوکراین سلاح نداده‌ایم

به گزارش گروه بین‌الملل سایت طرح، بعد از اظهارات و هشدارهای مقام‌های روس درباره ارائه سلاح از سوی سئول به کی‌یف و مشارکت در جنگ اوکراین، خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی به نقل از دفتر ریاست‌جمهوری این کشور اعلام کرد سئول تسلیحات در اختیار رژیم کی‌یف قرار نداده زیرا فکر می‌کند ضروری است روابط با مسکو را حفظ کند. 

به گزارش خبرگزاری تاس، یک مقام ارشد ریاست‌جمهوری کره جنوبی گفت که ماهیت کمک‌هایی که به اوکراین ارائه می‌شود، تغییر نکرده و سئول کمک‌های بشردوستانه و مالی  در اختیار کی‌یف قرار می‌دهد. 

وی افزود قوانین کره جنوبی ارائه تسلیحات به کشورهای خارجی در زمان جنگ را ممنوع نمی‌کند و همچنین هیچ مقرراتی در دستورالعمل وزارت خارجه مبنی بر ممنوعیت ارائه کمک نظامی به کشورهای ثالث در شرایط سخت وجود ندارد. 

این مقام کره‌ای توضیح داد: دلیل این که این کار را انجام نمی‌دهیم مبتنی بر لزوم حفظ ثبات در روابط روسیه و کره جنوبی و در عین حال حمایت از سیاست جامعه بین‌المللی در حفاظت از آزادی مردم اوکراین است. 

این مقام ارشد کره جنوبی در ادامه گفت: می‌توانیم به صورت معکوس فکر کنیم، آنچه در آینده انجام می‌دهیم به روسیه بستگی خواهد داشت.

وی در اشاره به اظهارات اخیر رئیس‌جمهور کره جنوبی افزود: «اظهارات رئیس‌جمهور بر اساس عقیل سلیم است و مقام‌های روسیه درباره چیزی که اتفاق نیافتاده اظهارنظر می‌کنند». 

یون سوک-یول رئیس‌جمهور کره جنوبی چهارشنبه در مصاحبه با رویترز احتمال این که سئول ارسال تسلیحات به اوکراین را آغاز کند، در صورت وجود تهدید جدی برای غیرنظامیان در این کشور یا نقض جدی قوانین جنگ از سوی روسیه رد نکرد. 

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه بامداد پنجشنبه هشدار داد هرگونه ارائه سلاح به اوکراین، اقدام خصمانه آشکار علیه مسکو محسوب می‌شود و تأثیر منفی بر روابط دوجانبه دارد.

زاخارووا ضمن کنایه به «تنش‌زایی‌های کره جنوبی علیه کره شمالی که با تحریکات آمریکا انجام می‌شود»، تصریح کرد: «در مورد جمهوری کره، ما هم می‌توانیم صحبت‌هایی در مورد رویکردها برای حل‌و‌فصل بحران در شبه‌جزیره کره مطرح کنیم».

وی با بیان اینکه نیروهای مسلح روسیه حملات دقیقی را منحصراً به اهداف نظامی و نه به زیرساخت‌های غیرنظامی اوکراین انجام می‌دهند، افزود: «درخصوص نگرانی‌ها درباره تلفات غیرنظامیان، متأسفانه این واقعیتی است که غیرنظامیان دونباس در سال ۲۰۱۴ در نتیجه حمله گروهی که قدرت را در کی‌یف به دست گرفته بود، با آن مواجه شدند. این یکی از عوامل اصلی بحران کنونی بود. این در حالی است که غرب و متحدانش از جمله سئول هیچگاه برای آن‌ها اندوهگین نشدند».

پیش از این نیز «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین با انتقاد از تصمیم کره جنوبی برای ارائه تسلیحات و کمک نظامی به اوکراین، گفته بود متاسفانه سئول موضع غیردوستانه‌ای علیه مسکو اتخاذ کرده است. 

دیمیتری مدودف رئیس‌جمهور سابق روسیه هم هشدار داد در صورتی که کره جنوبی به اوکراین کمک تسلیحاتی کند، مسکو نیز تسلیحات پیشرفته به کره‌ شمالی پیشنهاد خواهد داد.

پایان پیام/ص


دیدگاهتان را بنویسید